Autobild har testet bremselængden på 54 vinterdæk, og Bridgestone, Michelin, Goodyear og Kleber er blandt de bedste.

Magasinet Autobilds årlige vintertest har testet 54 dækmønstre, både i vådt føre ved opbremsning fra 80 km/t og i sne ved opbremsning fra 50 km/t. Resultatet er en unik oversigt over modeller, som vi normalt ikke ville se i tests. Så lad os tage et kig på den mest komplekse dæktest i 2023.

Endnu en gang var Bridgestones LM-005 den mest succesfulde model og vandt, som den gjorde i den første ACE/ARBÖ/GTÜ-test i år, med den absolut bedste vådpræstation. Denne gang handlede det dog kun om bremselængde, men vi vil se en fuld test, som top 20-dækkene blev forfremmet til. På andenpladsen finder vi Michelin Pilot Alpin 5, som også høster den ene pris efter den anden, og placeringen er ingen overraskelse. På tredjepladsen finder vi Goodyears nyhed, Goodyear Ultragrip Performance 3, som vi er meget spændte på at se i den endelige test, da vi ikke har andre kørselsdata om det endnu.

Men så bliver det interessant – foran syvendepladsen, som nu er det legendariske ContiWinterContact TS870P, ligger tre billigere dæk – Kleber Krisalp HP3, dets tvillingesøster BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 med næsten identiske værdier og sidste års nykommer Firestone Winterhawk 4. Med Kleber og BF Goodrich ved vi allerede efter mange års test, at de er meget stærke i sneen, inklusive bremselængde, så denne test passer til dem. Det er mine vinterdækmodeller, som jeg ofte anbefaler, og jeg tror, at de vil bekræfte deres position i den endelige test. Firestone Winterhawk 3’s placering er også en behagelig overraskelse, og det skyldes, at det er en fin kontrast til de førnævnte Kleber og BFGoodrich. Faktisk er den lidt stærkere i vådt føre, hvilket helt sikkert også vil finde sine kunder. I næste rækkefølge finder vi Hankook, Pirelli og Laufenn.

Men lad os også tage et hurtigt kig på de dæk, der skuffer os lidt – nemlig Dunlop Winter Sport 5, som har været på markedet siden 2015 og desperat trænger til en opdatering – Barum Polaris 5 er også foran det, mens Viking indhenter det bagved. Endnu værre er det med Vredestein Wintrac Pro, som lige akkurat ikke kom med i den endelige udvælgelse fra en 17. plads, men hvor dækkene får mulighed for at bevise deres forskellige kvaliteter. På den anden side vil vi ikke se de relativt populære billigere Kumho WinterCraft WP52, Yokohama BluEarth-Winter V906, Nexen WinGuard Sport 2 WU7, Giti Gitiwinter W2, som tog 25.-28. pladsen, og heller ikke Nankang Winter Activa SV-3, som tog op til 35. pladsen. Misto. Tomket Snowroad PRO 3 havde også triste resultater og sluttede helt oppe på 51. pladsen.

Den endelige Autobild-test er snart klar, og vi er meget spændte på at se resultaterne – vi har store forhåbninger til Goodyears nye dæk, og vi har endnu ikke mange tests af det lovende Firestone Winterhawk 4, som kan blive en god mulighed for de mere sparsommelige bilister. Samtidig er der også mange meget billige dæk, som ikke får plads i andre tests, så vi får se, om der er et vidunderdæk, som kan spare pengepungen og samtidig levere en sikker vinterpræstation.

De fulde testresultater af bremselængden for de 54 dæk her ->…