Bridgestone Blizzak LM-005 vandt dette års ACE/ARBÖ/GTÜ-test takket være sin fremragende ydeevne i vådt føre.

Selvom temperaturerne udenfor måske stadig antyder, at der er sommer i luften, er det sidst i september i kalenderen. Og det betyder kun én ting: Om et par uger skifter vi til vinterdæk. Måske på grund af vejret over gennemsnittet har vi kun haft vores første vintertest i år, men selv den vil give dig et fingerpeg om, hvad der er værd at sætte på denne vinter.

Kun én nyhed, ellers gennemprøvede premium-modeller

Ved første øjekast byder denne sæson ikke på mange nyheder. Det mest interessante er nok introduktionen af Nokian Snowproof 2, som erstatter den første generation, som var ret populær blandt bilisterne. Men lad os først tage et kig på parametrene for dagens test. Testorganisationen er en sammenslutning af tre bilklubber – den tyske Auto Club Europa, den østrigske ARBÖ og GTÜ, som er den tyske pendant til en synshal. Til dette års test har disse organisationer valgt dækstørrelsen 235/55 R18, som de har monteret på den nuværende generation af VW Tiguan. Denne størrelse findes dog også på et stort antal SUV’er, både inden for og uden for VW-koncernen. De tog derefter 10 aktuelle dækmodeller til testen. Jeg har dog en lille kritik af deres valg: Der er stort set kun premiumdæk på listen, og så ukendte lavprisdæk . Dækkene i mellemklassen – Kleber, Firestone, Semperit og andre – mangler helt. Den eneste delvise repræsentant for middelklassesegmentet er det nye Nokian-dæk. Selvfølgelig kunne de nævnte lavprisdæk ikke forventes at være andet end ikke anbefalelsesværdige. Og sådan var det også: mærkerne Austone og Fortuna blev ikke anbefalet, og det tredje lavprisdæk fra Sailun blev anbefalet på visse betingelser. Det er dog meget svagt i vådt føre.

Kun ét dæk blev vurderet som “stærkt anbefalet”

Men lad os endelig tage et kig på resultaterne. I betragtning af de nævnte dæk blev alle de andre dæk anbefalet, og som testeren selv siger, var der ingen større forskelle mellem dem i sneen. Så beslutningen blev hovedsageligt truffet i vådt føre, som praktisk talt er den sværeste disciplin for vinterdæk. Og her scorede Bridgestone Blizzak LM-005 bedst, takket være næsten perfekte resultater i begge discipliner med akvaplaning. Hankook icept X evo3 fulgte lige efter med 3 point. Den mistede dog næsten disse tre point på støj og rullemodstand, faktorer som ikke påvirker køreegenskaberne. Hankook har en meget favorabel prispolitik, så andenpladsen er en rigtig god nyhed for sparsommelige bilister, der ikke vil gå på kompromis med kvaliteten. Kun Michelin og Continental måtte nøjes med tredje- og fjerdepladsen, hvor Hankook lige slog dem, og igen i vådt føre. Michelin og Conti tilbyder dog netop den lavere støj og rullemodstand, som Hankook ikke kan. Det skal bemærkes, at testen ikke testede dækkets kilometertal, en disciplin, hvor Michelin vil være meget stærk, og som sandsynligvis ville have ændret resultaterne. Det næste er Nokians nye dæk, hvis placering er en succes. Men meget afhænger af prisen, som sandsynligvis kun vil være lidt lavere end Hankook. Men hvis det er billigere i alle dimensioner, er det bestemt værd at overveje.

Og så er der kun Goodyear og Pirelli tilbage. For Goodyear er det den første test, hvor vi ser dette dæk i en SUV-variant, og selvom dækket anbefales i testen, kommer forholdet mellem pris og ydelse ikke så godt ud. Næsten det samme resultat opnåede Pirelli, som kan anbefales, hvis det klarer sig godt i din størrelse. Ellers er der bedre alternativer.

Fuldstændige testresultater her.