Nye sommerdækmodeller for 2024: Kan lav rullemodstand og gode køreegenskaber kombineres?

Endnu engang er sommersæsonen her, og dermed er det tid til at skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Og hvis du er i tvivl om, hvilke dæk du skal vælge, kan vores gennemgang af de nyeste dæk på markedet være nyttig.

Sidste års store nyheder

Jeg vil starte med at opsummere sidste år, for der blev introduceret en masse længe ventede nye dæk, som bør få en masse opmærksomhed i 2024-testene. Vi fik Continental SportContact 7, det ultimative hverdagsdæk, som vandt 7 af de 8 tests, det var med i, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, som tilbyder meget lignende kvaliteter til en bedre pris og i lidt andre dimensioner. Vi har også Michelin Pilot Sport 5 i samme segment, men den er lidt mere fokuseret på performance og holdbarhed i vådt føre. Hvis du er på udkig efter et premium performance-dæk, bør et af disse tre helt sikkert være på din radar. Vi har skrevet en artikel om sidste års test her.

Økologi og bæredygtighed er nøgleordene for 2024

Da vi fik de fleste performance-nyheder sidste år, er dette års nyheder mest øko- og elbilorienterede. Den største nyhed er Continental EcoContact 7, som erstatter den 6. model, der blev introduceret tilbage i 2020. Ved at introducere dette dæk viser Continental, at de ikke vil introducere en særlig navngivning for deres EV-produkter som nogle af konkurrenterne, da de sandsynligvis vil blive standard i sidste ende. Vi har ikke fået nogen test endnu, men ud fra hvad Continental siger om dækket, er hovedfokus på rullemodstanden og de brændstofbesparelser, der følger med. Det giver god mening, efterhånden som elbilerne bliver mere udbredte, og rækkevidden er det vigtigste, men også med de nuværende forbrændingsmotorer skal de biler, der sælges, have så lave emissioner som muligt, og her hjælper dækkene meget. Der er også fokus på støj, som Continental sænker ved at indsnævre hullerne i slidbanen. Om dækket vil have skumfyld som konkurrenterne i alle dimensioner, er endnu ikke afsløret. Continental har også taget fat på problemet med, at dækket har forskellige kvaliteter i forskellige dimensioner, og har lagt særlig vægt på at fremstille hver variant individuelt. Der kommer endda en særlig “S”-version, som antyder, at den skal bruges til mere sporty elbiler, der kræver bedre køreegenskaber.

Continental har også introduceret en anden ny model, UltraContact NXT, som er ret specifik; 65% af den er lavet af genbrugsmaterialer. Dækkets hovedfokus er bæredygtighed, samtidig med at det bevarer den høje standard for ydeevne, som Continental-dæk har. Dækket har alle A-klassificeringer på EU-mærkninger, og det har allerede vundet International Design Award 2023, så vi ser frem til testene af dette dæk fra den nye æra.

Men tilbage til segmentet for den næste generation af øko-dæk – det er nyt, men det er allerede ved at blive fyldt med konkurrenter. Et af dem er Hankook iON Evo og ION Evo SUV, som har fået en masse kredit ved at være OEM-dæk til den nye Tesla Model 3 Highland, hvilket er en stor bidragyder til den udvidede rækkevidde, som den nye model giver. Jeg håber, at vi kan få en direkte sammenligning af de nye dæk, da det vil være meget interessant at se, hvilke dæk der giver den største rækkevidde, samtidig med at de sporty køreegenskaber bevares. Der er også en ny budgetmulighed, Falken e.Ziex, som fik en flot 4. plads i 2023 Automotorsport-testen for at være en fin balance mellem lavere rullemodstand og sikkerhed, mens det “træge” styretøj blev kritiseret, og et Pirelli Scorpion Elect, som er lidt for “øko”, bedømt ud fra resultaterne af den samme test. Halvvejs mellem EV- og almindelige dæk ligger Bridgestone Turanza 6, som også har besluttet ikke at lave EV-specifikke dæk – de optimerer i stedet den nuværende serie. Turanza 6 er en god allrounder, men jeg vil kun anbefale det, hvis prisen er lavere end andre premium-konkurrenter som Conti PremiumContact 7 eller Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.

Der blev også introduceret en række almindelige dæk – der er Vredestein Ultrac Pro, et nyt UHP-dæk fra den hollandske producent, som lover en fantastisk ydeevne til en overkommelig pris, og som endnu ikke er blevet testet, Firestone Firehawk Sport, som allerede er blevet testet, og som er et dejligt sporty dæk til en meget overkommelig pris, eller Yokohama Advan Sport V107, som fik bedømmelsen “Best for track” af TyreReviews.com.

Sammenfatning

Så hvad skal man købe til den nye sommersæson? Mere end nogensinde afhænger det af dine prioriteter – på den ene side er der traditionelle performance-dæk, og på den anden side er der dæk, der primært fokuserer på økologi, som takket være nyere teknologier er nået til en tilstand, hvor de er sikre, men bare ikke giver den samme køreglæde som performance-dækkene. Og så er der en hel del dæk midt imellem – det afhænger virkelig af, hvordan du bruger din bil, og hvad du forventer af at køre.