☰
Introduktion til 2023 test af vinterdæk
Når vinteren er over os, er det afgørende at køre sikkert. Og hvad spiller en vigtig rolle for den sikkerhed? De rigtige dæk. I denne artikel dykker vi ned i de bedste vinterdæktests fra 2023 og guider dig til at vælge det bedste dæk. Vi har samlet nogle af dette års testresultater, så lad os udforske de bedste valg til din bil i denne sæson.
Top anbefaling: Michelin Pilot Alpin 5
Og lad os starte direkte med det bedste – Michelins dæk, især Pilot Alpin 5, er svære at slå. Det har været med os siden 2020 og har været igennem 11 tests i alt, hvor det vandt 6 af dem og kom blandt de tre bedste i stort set alle andre tests.
Styrker og svagheder
Dækkets styrker er bl.a. enestående køredynamik på tør vej, uovertruffen køre- og bremseevne på sne, præcis og sporty styrerespons og et højt komfortniveau på tør og våd vej. Hvis vi skulle finde nogle svagheder, ville det være den høje pris, den gennemsnitlige rullemodstand og en lidt dårligere modstandsdygtighed over for akvaplaning, men den uovertrufne ydeevne på sne og de generelt afbalancerede køreegenskaber gør det ikke kun til førstevalget på markedet for vinterdæk, men også til en oplagt mulighed for sporty vinterkørsel.
Størrelser og varianter
Det fås i størrelser fra 16″ til 23″, men de fleste varianter findes i R19″, så det er mere velegnet til biler i mellemklassen og højere klasser samt sportsvogne. Det har en særlig variant til SUV’er, Pilot Alpin 5 SUV, som har de samme egenskaber.

Alternativ til kompakte biler: Michelin Alpin 6
Hvis vi leder efter et dæk til mere kompakte og mindre sportslige biler, har vi vores anden anbefaling, nemlig Michelin Alpin 6. Det har været på markedet siden 2018 og fokuserer primært på lang holdbarhed, lav rullemodstand og brændstofforbrug, hvilket giver det gode bedømmelser, især i ADAC-testene, som lægger stor vægt på disse egenskaber. Den har selvfølgelig også en meget afbalanceret ydeevne på vejen, men med mindre styrerespons end den sporty Pilot Alpin. Det har nogle mindre svagheder, når det gælder akvaplaning i siderne og håndtering i vådt føre, men bortset fra det er det et meget afbalanceret og holdbart vinterdæk, som fås i størrelserne R15 til R20.
Det meget ventede: Goodyear Ultra Grip Performance 3
Goodyear Ultra Grip Performance 3 er den største nyhed i år. Historisk set har denne model altid været blandt de bedste vinterdæk, så der er store forventninger til den seneste udgave. Lad os starte med, hvad Goodyear siger om sit nye dæk, og derefter vil vi se på testene og se, om de beviser det. UltraGrip Performance 3 bygger videre på sin arv og er udviklet til at imødekomme nutidens større og mere kraftfulde køretøjer, herunder SUV’er og elbiler. Goodyear har strømlinet deres tilbud ved at introducere dette dæk som en direkte efterfølger til både UltraGrip 9+ og UltraGrip Performance+.
Tilgængelighed af størrelse
Nu fås det i imponerende 94 størrelsesvarianter. Dækket har funktioner som Snow Protect Technology, der giver forbedret vejgreb, og Wet Grip+ Technology, der tackler akvaplaning. Desuden skulle det være optimeret til elbiler med egenskaber som reduceret rullemodstand og forbedret støjdæmpning.
Funktioner og størrelsesvariationer
Og nu til testene. Autobild bekræfter dens afbalancerede egenskaber med fremragende vinteregenskaber, imponerende holdbarhed, korte bremselængder og komfort. De påpeger dog den øgede rullemodstand, som Goodyear hævder er blevet forbedret. TyreReviews.com roser derefter dækkets tørvejrs-, vådvejrs- og sneegenskaber og kalder det et dæk med minimale kompromiser. De fremhæver især dækkets fremragende komfort, men bemærker også den højere rullemodstand.

En førsteklasses konkurrent: Continental TS870P
Dernæst har vi Continental TS870P, et andet premiumdæk med stor erfaring inden for vinterdæk, der ligesom de tidligere kandidater ikke har meget at udsætte på. Det bliver oftest rost for sin gode ydeevne på sne, korte bremselængde på alle overflader og fremragende styrerespons. Det har også lav rullemodstand og høj komfort, herunder lavt støjniveau. Omvendt kritiseres det for sin pris og lavere holdbarhed, hvilket er hovedårsagen til, at det kom på tredjepladsen efter Michelin Pilot Alpin 6 og GoodYear UltraGrip Performance 3 i dette års Autobild-test. Det fås i størrelser fra R16 til R22. Til mere kompakte køretøjer er der TS870-varianten, som er mindre sporty og mere fokuseret på rullemodstand og holdbarhed, men stadig har den fremragende balance mellem sne, tør og våd – det er derfor, den vandt Autoexpress- og ADAC-testen i år.

En modstandsdygtig konkurrent: Dunlop Winter Sport 5
Nu har vi Dunlop Winter Sport 5, som er ret interessant, fordi dækket allerede er ret gammelt – det blev først introduceret tilbage i 2015. I test omkring 2020 var slidbanemønsterets forældelse ret tydelig, og det klarede sig ikke så godt i testene, men det er tilbage på toppen igen i dette års og sidste års test og vandt endda ADAC 2023-testen i størrelsen 205/60 R16.
Dunlop Winter Sport 5 betragtes generelt som et afbalanceret dæk med fremragende præstationer i snevejr og et højt kilometertal. Det har en god brændstoføkonomi og er pålideligt på tørre veje. Dækkets svagheder er ofte, at det er dårligt på våd vej og støjer meget. Prisen er ikke blandt de laveste, men det opvejes af dækkets lange levetid og brændstofbesparende optimeringer.
Budgetvenlige valg: Hankook Winter Icept-serien
Og vi kan ikke udelade de prisvenlige valg, der starter med Hankook, som nu betragtes som et premiumdæk, men prisen er stadig lidt lavere. Der er to Hankook Winter Icept-modeller, som blev afprøvet og anbefalet i årets test – RS3 og evo3. RS3 starter fra 14 tommer hjul og går op til 17 tommer hjul, mens evo 3 fortsætter fra 17 tommer op til 22.

Højdepunkter i ydeevne
Hankook Winter icept RS3 er blevet rost for sin ydeevne i vådt føre, vintersikkerhed og brændstofeffektivitet på grund af sin lette vægt. Det giver stor sikkerhed på forskellige vejforhold og udmærker sig på våde overflader og vinteroverflader med gode akvaplaningsreserver og effektiv bremsning. Den er dog lidt upræcis på tørre veje, og nogle tests viste et forventet kilometertal under gennemsnittet og forhøjet indvendig støj.
Tilgængelige størrelser og varianter
Winter icept evo3 W330 kan prale af prisværdige vinteregenskaber, fremragende vejgreb og håndtering i sne, god bremseevne på våd vej og solid modstandsdygtighed over for akvaplaning. Ulemperne er dog det gennemsnitlige kilometertal og den lange bremselængde på tør vej.
Den billige sne-ekspert
Hvis vi går videre til de endnu billigere modeller, er BFGoodrich g-Force Winter 2, som er en søstermodel til Kleber Krisalp HP3, årets bedste resultat indtil videre i testen. Som det er blevet vist i mange af de næsten 20 tests, kan den slå selv premium-modeller i sneen, hvilket er grunden til, at den har tendens til at score så positivt i tests. Men selvfølgelig giver den også tilfredsstillende karakterer på andre overflader. Køreegenskaber i vådt føre og bremselængde i tørt føre er de hyppigst nævnte svagheder.
Bedst i det ene, næstbedst i det andet – hvorfor?
Et ret interessant fænomen er Bridgestone Blizzak LM005. Det vandt to tests i år (TyreReviews.com og ACE), men blev nummer 15 ud af 16 i ADAC-testen.
ADAC’s testmetode skiller sig ud fra andre. Deres klassificeringssystem fokuserer især på et dæks svageste præstation i en kategori. Det er inspireret af ordsproget: “En kæde er kun så stærk som det svageste led.” Så mens andre testorganisationer har fastsat vægte for hvert kriterium, tillader ADAC, at det dårligste resultat i en kategori får stor indflydelse på den samlede vurdering. Resultatet er, at dæk kan opnå vidt forskellige resultater på tværs af forskellige tests.
Denne forskel var tydelig i ADAC’s seneste test af størrelsen 225/45 R17. ADAC er blandt de få, der måler bremselængden på is. Desværre underpræsterede Bridgestone-dækket på dette område, hvilket i høj grad påvirkede dets samlede bedømmelse på sne. I henhold til ADAC’s princip om “det svageste led”, vejede denne dårlige præstation i sne tungt på den samlede score og udgjorde 70% af den endelige karakter.
Når det er sagt, får Bridgestone Blizzak LM-005 ofte ros for sin præstation på våde veje og betragtes ofte som den bedste i testen under våde forhold. Dette omfatter bremseegenskaber, håndtering, svingegenskaber og modstandsdygtighed over for akvaplaning. Hvis du prioriterer exceptionel ydeevne i vådt føre og kan gå lidt på kompromis med ydeevnen i sne og slidbanens levetid, er Bridgestone måske det rigtige valg for dig.
Og det bringer os til slutningen af dagens artikel. Der er stadig et par tests tilbage i år, men hvis du vil finde de bedste og mest prisvenlige dæk i din størrelse, kan du finde dem på vores hjemmeside, hvor vi sammenligner både prisen, også på tværs af e-butikker, og især dækkenes køreegenskaber, så vi kan garantere, at vi finder det bedste tilbud til dig.