Autobild offentliggør sin helårsdæktest for 2023, kun premium-dæk blandt de bedste

Helårsdæk oplever i øjeblikket en hidtil uset stigning i popularitet, hvilket får producenterne til at investere massivt i deres udvikling. Testudgivere giver dem også mere opmærksomhed. Autobild gennemfører f.eks. en omfattende test i to faser af disse dæk. I den første fase måles dækkenes bremselængde under både tørre og våde forhold. Baseret på disse resultater udvælges kandidater til den anden, mere dybdegående fase. I år nåede 16 dæk frem til denne runde, som kulminerede i udvælgelsen af det bedste helårsdæk for 2023 – ifølge Autobilds vurdering.

I år har Autobild desuden inkluderet et sommerdæk og et vinterdæk i testen, så vi kan sammenligne, hvor meget et helårsdæk er et kompromis. Og når det gælder bremselængden, kan man sige, at det ikke er så meget – sommerdækket stoppede selvfølgelig først i vådt føre, men det var lidt over to meter fra det bedste helårsdæk, som i dette tilfælde er Bridgestone, hvilket er en stor forskel i forhold til, hvordan et rent vinterdæk bremser i vådt føre, så om vinteren er situationen omvendt, og helårsdækket har fordelen.

Premium-dæk versus budgetdæk

Et par budgetdæk nåede frem til finalen fra bedre placeringer, men i anden fase af testen blev det klart, at premiumproducenterne trods alt har investeret mere i udvikling, og i en relativt ung sektor slår de overvældende de billigere konkurrenter – det er sjældent at finde seks premiumdæk på de øverste placeringer. Og det viser bare, hvor kompleks en sag et moderne helårsdæk er – det skal fungere i sneen om vinteren, men samtidig kan det ikke være så delikat som et vinterdæk til at modstå de varmere temperaturer om sommeren. Men lad os tage et kig på et par specifikke modeller, der fangede vores opmærksomhed.

Michelin Crossclimate 2, eller rettere den første model, er det originale helårsdæk, der indledte en ny æra for helårsdæk. Den længe ventede anden model er uovertruffen i sneen, hvor den altid følger tæt efter vinterdækket og endda matcher det i slalom. Dette, sammen med en lidt bedre bremselængde på tør vej, har sikret det førstepladsen foran Continentals anden generation af helårsdæk, Allseasoncontact 2. Men det formåede at slå Michelin i sin kongedisciplin, som er kilometertal. om end med mindre end 2.000 kilometer, ifølge prognoserne. Men ellers er dækkene meget ens, hvor Continental er en smule bedre i vådt føre takket være kortere bremselængde og bedre håndtering.

Og så måtte Bridgestones nye Turanza All Season 6 nøjes med tredjepladsen. Samme skæbne overgik også Vredestein Quatrac, som ikke blev hjulpet af det absolut bedste vådmærke. På de andre pladser finder vi Pirelli og Goodyear, men for os er det mest interessant at se 7. pladsen, hvor vi finder Kleber Quadraxer 3, som tilhører Michelin-koncernen, og som i betragtning af prisen tilbyder meget gode køreegenskaber. Og hvis det ikke var for de dårligere køreegenskaber i vådt føre og det kortere kilometertal, kunne dækket have fået en endnu bedre placering. Det efterlod endda det lidt dyrere Hankook 4S2, som regelmæssigt placerer sig meget godt i tests.

Andre mere prisvenlige dæk som BF Goodrich, Kumho og Nexen er de næste. En ret skuffende 11. plads gives til det nye Dunlop Sport All Season, som er ret dyrt i betragtning af dets kvaliteter. En anden skuffelse er placeringen af Firestone Multiseason (13. plads) og Falken AS 220 Pro, som begge blev ødelagt af et lavt kilometertal, hvilket er et ret afgørende kriterium i Autobilds test. For begge dæk taler vi om en levetid på lidt over 30.000 km, til sammenligning er det bedste i testen Nexen N Blue 4Season2, fremstillet i Tjekkiet, med en anslået levetid på 75.000 km, mere end dobbelt så lang. Nexen vandt sammen med Michelin Crossclimate 2 miljøprisen “grønt dæk”.

Og endelig det traditionelle spørgsmål – er helårsdæk det værd?

Og svaret er ikke enkelt – hvis vi taler om køreegenskaber, så vil jeg sige ja i betragtning af parametrene fra tidligere vintre, som kan være næsten sommer, men også meget vinter – bedre helårsdæk er praktisk talt bedst forberedt på sådanne udsving. Et andet argument for helårsdæk er komfort – ingen grund til at bestille tid til service om et par uger i spidsbelastningsperioder og bekymre sig om, at vinteren kommer tidligt, dækket er allerede forberedt på alt. Og så er der selvfølgelig ingen hyppige omkostninger til regummiering, som heller ikke er ubetydelige med hensyn til dækkenes levetid – det er kun nødvendigt at justere balancen en gang imellem. Så har vinterdæk overhovedet nogen ulemper? Det har de, men paradoksalt nok mest i forhold til sommerdæk – de er mindre glatte og holder derfor længere, de kan have et lavere brændstofforbrug, og vigtigst af alt er de også bedre i vådt føre. Forskellen er ikke særlig markant, men det fremgår tydeligt af resultaterne af denne test, at bremseevnen og køreegenskaberne i vådt føre simpelthen er bedre på sommerdæk. På den anden side kommer vi tilbage til det faktum, at du vil opleve mange af disse situationer på vinterdæk, som til gengæld næsten altid er dårligere end helårsdæk i disse discipliner. Helårsdæk er også ret stærke til at forhindre akvaplaning, selv sammenlignet med sommerdæk.

Men når det kommer til omkostningerne, er der en hage – sommerdækket holder lidt længere, og da du normalt bruger sommerdækket en større del af året end vinterdækket, er der gode chancer for, at du kommer til at skifte helårsdækket hurtigere, end du ville gøre med sommerdækket. Hvis du allerede ejer et andet sæt hjul til din bil, giver det normalt ikke meget mening at skifte til helårsdæk rent økonomisk, for fordelen er kun komforten. På den anden side giver det god mening at bruge helårsdæk, hvis man ikke har et ekstra sæt hjul – dækkene slides ved udskiftning, og det koster en del at skifte dem to gange om året, så helårsdæk kan hjælpe med at reducere nogle af disse omkostninger, selv om prisen er højere end for sommerdæk.

Testen af bremselængden er her ->.

De fulde resultater af den endelige test kan ses her ->.